Friday, 14 December 2012

RED VELVET CAKE

Assalammualaikum
Selamat malam semua....dinner ape yea malam nie..asz simple jer...sambal ikan parang ...alhamdulillah..kenyang...:))






RV kek nie ditempah khas ole GKMP Bahasa dan GKMP Sc+Math sekolah asz iaitu kak Asmah dan kak Ani...sempena  sambutan Hari Lahir guru2 yang lahir bulan Jun hingga Disember... Asz buatkan 2 tone...merah dan pink...sori x dapat nak postkan pic dalamnya...lupe bwk kamera...:))





RED VELVET CAKE

Bahan-bahan Untuk Kek :
  • 2 1/2 cup ( 250gm ) tepung 
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2 sudu besar (15gm) serbuk koko
  • 1/2 cup (113gm) unsalted butter
  • 2 1/2 cup (300gm) gula (asz gn 250gm)
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 cup ( 240ml) buttermilk
  • 2 sudu besar pewarna merah @ merah jambu
  • 1 sudu teh cuka @ white distilled vinegar
  • 1 sudu teh baking soda



* kalau takde buttermilk jangan susah-susah, ambil susu segar pada suhu bilik sebanyak 240ml kemudian tambahkan 1 sudu besar cuka @ lemon juice.. biarkan selama 5-10 minit.














Cream cheese frosting: 
  • 250gm cream cheese
  • 30gm butter
  • 1 sudu besar perahan lemon @ lime
  • 1 sudu besar esen vanilla
  • 1 sudu besar susu segar
  • 100gm gula ising

Cara-cara Penyediaan Cream Cheese Frosting :
  • gunakan  mixer, mix cream cheese sampai creamy.
  •  Masukkan bahan-bahan lain.. butter + perahan limau + esen vanilla + susu segar + gula ising.








Cara-cara Penyediaan  Kek:  

panaskan oven: 175 c
  • Ayak serbuk koko dan tepung dalam satu bekas dan kacau.
  • Campurkan buttermilk dengan pewarna merah @ pink
  • Dalam bekas lain, mix kan butter sampai kembang dan creamy, kemudian tambah gula dan pukul lagi sampai kembang dan sebati. 
  • Masukkan vanilla esen, mix. Masukkan telur satu persatu. Lepas satu biji telur, mix. Kemudian masukkan satu lagi telur dan mix lagi.
  • Kemudian masukkan tepung+koko yang sudah diayak secara berselang seli dengan buttermilk. masukkan tepung, mix.. ,masukkan buttermilk mix sampai habis kesemuanya.
  • Bila dah sebati, campurkan 1 sudu teh baking soda dan 1 sudu teh cuka sampai ada bubbles. Kemudian cepat-cepat masukkan dalam batter yang dah di mix tadi ok! .. kemudian terus masukkan dalam loyang pembakar...
  • Bakar selama 45 minit @ sehingga masak.
  • Sejukkan, kemudian bleh la deco kek mengikut kreativiti msg2 menggunakan cheese frosting td...
  • Sejukkan dan boleh lah dihidangkan.... Selamat Mencuba    :))








TQSM Kak As n Kak Ani....:))

14 comments:

  1. cantiknye RV As buat...kak ina takleh nak cuba coz la ni tengah bambam...he he he...nanti kak ina yg terlebih makan RV ni...

    ReplyDelete
  2. cantiknya kek
    pasti sedap ...yum yumm

    ReplyDelete
  3. Terpesona tgk RVC yg menawan.Deko pun cntk

    ReplyDelete
  4. cantiknya asz..mmg berbakat ler..suka tgk..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks zila...biase2 je..try n error..:))

      Delete
  5. mencuci mata...lawa kek RV buatan asz...:-)

    ReplyDelete
  6. mencucu mata tgk kek RV yg lawa ni...:-)

    ReplyDelete
  7. Salam...menariknya warna..cantik deco kek gini..sure buah tu dulu habis. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm anna...
      thanks..mmg pun ramai yg berebut nak amik stoberi yg tgh2 tue..;))

      Delete