Sunday, 2 December 2012

BUBUR NASI ORANG SIHAT...:))

BUBUR NASI BERLAUK


Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu buat semua pengunjung tersayang....













Hari nie asz dah kembali semula ke Putrajaya...setelah seminggu berada di Melaka....bawak balik skali anak2 buah asz...malam nie baru mama n ayahnya balik dr US setelah 9 hari di sana....rindu sangat dah afiq pada ayah dan mamanya....

Hari nie juga hari ulang tahun kelahiran en.husben yang ke-35....tua dah abg...hehe...semoga beroleh keberkatan dan kekal menjadi suami serta ayah yang terbaik buat kami sekeluarga....hadiah???? nanti kita cari sama2 yea...bukan boleh suprise2 nie...ada yang x luak hadiah tue nanti..nak beli kena bawak dia skali...

Menu hari nie...asz hidangkan bubur orang sihat...hehe..nape yea bubur org sihat....???? sebab selalunya bubur nasi selalu dibuat time org demam ataupun xde selera makan....tapi bubur asz nie.... cube try tgk lauk2nya...bukan macam org sakit makan...macam2 lauk asz sertakan dlm bubur nasi nie...mmg xpadan la kalau org sakit yang makan.... asz buatkan sambal ikan bilis,ayam goreng kunyit bersayur, telur asin, ikan tenggiri masin,ikan tenggiri goreng dan daun sup serta bawang goreng....memang menyelerakan lah kalau skali skala buat menu mcm nie...




BUBUR NASI BERLAUK

BUBUR NASI

Bahan-bahannya
  • 1 cawan beras
  • 9 cawan air 
  • garam secukup rasa

Cara-cara Penyediaannya:
  • Masukkan air, biarkan mendidih.
  • Masukkan beras, kacau dan didihkan sekali lagi dgn api sederhana.
  • Masakkan bubur dgn api sederhana/kecil hingga kelihatan pekat & kembang.
  • Tambah air jika tekstur beras kelihatan seperti nasi.
  • hidangkan dan sertakan skali dengan lauk-lauk yang lain...telur asin direbus dan ikan tenggiri masin dan ikan tenggiri goreng




SAMBAL GORENG IKAN BILIS

Bahan-bahannya
  • 100 gm ikan bilis
  • 2 biji bawang besar 
  • 2 senduk kecil lada mesin 
  • sekeping asam keping
  • 5 ulas bawang merah 
  • Gula dan garam secukup rasa. 
  • secawan air
  • Minyak untuk menggoreng. 


Cara-cara Penyediaannya:
  • Bawang ditumbuk lumat dan ditumis bersama lada kering dan ikan bilis sehingga garing. 
  • Masukkan air dan asam keping serta gula dan garam secukup rasa.
  • Masak sehingga sambal garing dengan api sederhana.















AYAM GORENG KUNYIT BERSAYUR

Bahan-bahannya

  • daging ayam (asz guna 5 ketul dan dipotong kecil)
  • 2 inci carot (dipotong dadu)
  • sebiji kentang (di potong dadu dan gorengkan terlebih dahulu)
  • daun saderi (dipotong kecil)
  • kunyit, lada hitam dan garam secukup rasa 
Cara-cara Penyediaannya:

  • lumurkan kunyit,lada hitam dan garam pada ayam dan gorengkan sehingga masak sepenuhnya
  • masukkan carot,kentang dan daun saderi, kacau sebati.
  • tutup api dan taburkan dau sup/bawang serta bawang goreng dan hidangkan. 

























10 comments:

  1. sedapnye....lapolah disini sb mlm ni ujan he he
    dpt bubur mesti besttt

    ReplyDelete
  2. Alamak! Regret entering here at this hour dear...aduh laparnya!!! Hihih, what a perfect set! :)

    ReplyDelete
  3. assalam asz..berselera pulak acik tengok gambar bubur ni..acik suka makan bubur dengan kuah masak lemak cili api.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm acik...acik mmg pun ...skalai skala buat mmg menyelerakan...:))

      Delete
  4. salam syg asz,
    mmg sedap sskali pekena bubur kan..biasa kita klu trigin beli jew..sbb huby kurg sikit mkn bubur..tp kita pntang jumpa bubur..sedapp:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun...asz pun sama pantang jumpe...dapat la yg banyak bhn2 nya..:))

      Delete