Showing posts with label LAUK PAUK. Show all posts
Showing posts with label LAUK PAUK. Show all posts

Thursday, 3 July 2014

AYAM PERCIK KELANTAN simple SEDAP






Semalam punye citer la nie....kannn...nie la akibat bila anak dah pandai request kat ummi nak makan ape buka hari nie....????huhuhu

Nasib baik kebetulan p pasar semalam memang beli ayam...kalau x alamatnya...ikan sardin spesel la jadiknya...hehe

Asz tak pernah buat pun ayam percik versi kelantan nie... biase buat versi melaka..agak merah skit dari yang nie.... so google punya google semalam... terpikat pulak pada resepi kat Azie Kitchen... memang simple + mudah + lastly mmg bikin kecur ayaq liuq bila tengok gambarnya...hukhuk 




Apalagi asz ajak la haziq ke dapur tolong sama...excited dia...siap dah booked..."adik nak potong carrot tau ummi...." maka dengan itu...terjadilah sayur-sayuran tambahan dalam menu ayam percik kelantan nie... pada hal xde pun...dia memang minat sangat la dgn carrot+kentang+bunga kobis(cauliflower).Dan ada juga bahan-bahan lain yang asz tambah...






AYAM PERCIK KELANTAN
Sumber : Azie Kitchen

Bahan bahan:

1 ekor ayam~potong 4 

Bahan Perap (Dikisar):

  • 2 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai
  • Garam secukupnya





Bahan Kuah(Dikisar):

  • 2 cawan santan pekat
  • 3 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 2 batang serai
  • 5 biji cili padi (kalau nak pedas bleh tambah lg)
  • 2 sudu lada mesin
  • Garam dan gula secukupnya
  • 1 keping asam keping
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu perahan lemon






Bahan-bahan tambahan:

  • Capsicum
  • Carrot
  • Bunga Kobis(Cauliflower)
  • 2 tangkai daun ketumbar
  • 1 biji kentang USA(basuh kulitnya dan dipotong 4)



Cara-cara Penyediaan Ayam :

  • Basuh bersih ayam yang di potong empat dan kelarkan sedikit agar perapan sebati
  • Kisar bahan perap sehingga halus 
  • Perap pada ayam dalam 30 minit. 
  • Bakar ayam sehingga separuh masak.(asz guna kuali ajaib tue jer..xde dapur arang)  
  • Sementara ayam dibakar,boleh lah siapkan bahan kuah perciknya.




Cara-cara Penyediaan Kuah Percik:


  • Kisar semua bahan untuk kuah percik
  • Masakkan dengan api perlahan dan terus kacau. 
  • Masukkan kentang dan masak sehingga kuah agak pekat. 
  • Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  • Kemudian masukkan perahan lemon dan sayur-sayur yang lain(tak letak pun xpe) memang resepi asal x letak
  • Celup ayam yang dah siap dipanggang tadi dan panggang semula dalam 5 minit.
  • Boleh la dihidangkan. 













Wednesday, 2 July 2014

TERUNG TELUNJUK GORENG CILI PADI kaw2 pedas punye...





As salam dan selamat petang buat semua...
Alhamdulillah dah masuk hari ke-4 kita berpuasa...kejapnya terasa..
Panas dan bahangnya petang nie kan? takut2nya nak kuar rumah..nikan pula nak ke bazar ramadhan...nanti belinya xseberapa...tapi peluhnya macam hujan menyimbah...hehe 

Maka dengan ini tidaklah asz ke bazar ramadhan...masak jer la kan ape yang ada... 

Haziq pula xberapa nak sihat..tp alhamdulilah digagahkan juga puasanya...nampak makin kebah skit demamnya hari nie...dia pun dah request nak ayam panggang hari nie...ermmm...ayam panggang ape yang best yea???? kena la asz mengoogle mencari resepi yang mudah + sedap... :)



Pernah makan terung telunjuk??? Sedap tau....mak asz yang ajar makan terung nie... dulu arwah abah ada tanam terung nie... jenuh la asz tunggu dia masak...ingatkan dia bertukar warna dari hijau ke  ungu...tapi harammmm.... mmg xbertukar warna rupanya terung nie dan kecil2 saiznya...hehehe. sekarang kalau nampak kat pasar sure asz beli...memang sedap terung nie. 

Asz suka kalau digoreng cili padi terung nie...campur skit dengan ikan bilis...buat pulak pedas yang kaw punya...mmg lazat lah kalau di makan panas2...







TERUNG TELUNJUK GORENG CILI PADI

Bahan-bahannya:

  • 10 biji terung telunjuk 
  • 10 biji cili padi (campurkan yang merah+hijau)~ kalau xnak pedas kurang kan skit k
  • 2 labu bwg besar( 1 di tumbuk kasar dan 1 lagi di mayang)
  • 2 ulas bawang putih
  • semangkuk kecil ikan bilis
  • 2 sudu air asam jawa/1 keping asam keping 
  • 1/2 cawan air
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 senduk kecil minyak masak





Cara-cara penyediaannya:

  • Terung di dibelah 2 tapi x putus.
  • Goreng sehingga sedikit hingga agar lecur.Ketepikan sebentar.
  • Cili padi,l labu bawang besar, bawang putih , ikan bilis di tumbuk kasar.
  • Masukkkan air asam jawa secukupnya/ asam keping, bawang besar yang dimayang dan air.
  • Perisakan dgn garam dam gula. 
  • Kacau hingga masak dan masukkan terung yang sudah digoreng sedikit tadi.
  • Kacau sehingga kuah sedikit kering dan hidangkan.













Tuesday, 24 June 2014

SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI API kena ada KELADI BARU TERANGKAT :)







Sroooot....sroooootttttt.... hehe..ngajar anak2 yang 1st time makan siput sedut...n baru nak blajar cara menyedutnya...excited ya amat masing2...hehehe

Bila duk Putrajaya nie..jarang2 dapat siput nie....kalau kampung mmg selalu ada...sebab dekat dgn pantai kuala...


Kebetulan p pasar tani Dengkil minggu lepas ternampak pulak org jual siput nie...terus la asz membelinya..elok pulak ada jual keladi skali...apa lagi mmg patner dia la... otw balik macam2 pertanyan anak yang nak kena jawab...namanya la...dia makan ape...siput tinggal kat mana...macam mana nak makan...dll....huhu...x terjawab rasenya...

Sampai jer rumah terus diajak ayahnya siang siput tue...selagi x diikutkan...selagi tue...mcm2 soalan... mmg ngadap la dua org tue...tgk ayahnya menyiang siput sedut...hehehe



Bila potong ujung siput...kn potong betul2..salah potong mmg xleh sedut la jawabnya...nanti asz tunjukkan panjang mane potongan yang betul k... :)

Gambar kat bawah nie saiz panjang yang sebaiknya bila siput di potong...




Bila masak siput nie asz mmg patnerkannya dengan keladi...baru lengkap rasenya....tapi berhati2 kalau membeli keladi...takut bila makan abis gatal mulut nanti.....

Petua dari mak asz bila beli keladi...kerat skit hujungnya...dan sapukan pada kulit tangan...kalau keladi tue gatal bila kita sapu kat kulit...maknanya bila masak n makan nanti keladi tue x gatal....tapi sebaliknya bila sapu pada kulit x gatal...maknnya ...bila masak n makan nanti gatal.....dia terbalik pulak sifatnya kannn...

Alhamdulillah lah...rasenya betul la ape yang mak kate tue...mmg selama nie x pernah pulak asz terkantoi masak keladi yang bila makan gatal mulut... so bleh la cube petua nie nanti  :)




Sebelum masak uruskan kedainya terlebih dahulu...kerat pendek dan buangkan skit kulit2 luarnya sebelum di celur... Ada petua juga bila celur keladi... supaya getah keladi dan warna keladi cantik serta x lebam...letakkan sdikt minyak dan letakkan asam keping dlm 2 keping semasa mencelur keladi... jangan di celur lama sangat nanti hancur n lembik sangat keladinya bila dima sukkan dalam lauk...lepas tue baru la di campur ke dalam masakan masak lemak tadi...














SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI API dengan KELADI

Bahan-bahannya :

  • 1kg Siput Sedut - kerat pada bahagian belakang yang muncung tue dan dibersihkan
  • 3 cwn santan pekat
  • 2 batang serai - dititik
  • 2 keping asam keping 
  • Garam secukup rasa
  • 1 cawan air
Bahan-bahan yang diblender :
  • 20 tangkai cili api (kalau nak pedas tambahkan lagi )
  • 1 inci kunyit hidup


Cara-cara Penyediaannya :
  • Masukkan siput, serai,air, asam keping, garam dan bahan yang diblender ke dalam periuk.
  • Dengan api yang sederhana besarnya, biarkan sekejap dan kacau sebati
  • Masukkan santan pekat dan kacau perlahan-lahan agar tidak pecah minyak
  • Masukkan keladi yang telah di celur tadi
  • Biarkan sampai mendidih dan betul2 masak santannya.
  • Rasakan masam dan masinnya kemudian tutup api dan bolehlah dihidangkan.


























Sunday, 6 October 2013

NASI DAGANG KELANTAN senang jer rupanya.... :)



Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu semua...
setelah beberapa bulan menyepi...timbul balik asz...hehe...hari nie baru berkesempatan mengupdate blog yg telah bersawang tebal....hehe..

Minggu nie asz sibuk menguruskan barang2 keperluan mak untuk menunaikan haji, alhamdulilah mak selamat berangkat ke Makkah semalam...rezeki yang tak diduga...mengantikan anak buah abang ipar yang tak dpt pergi disebabkan masalah mahram....semoga mak dikuatkan semangat,kesihatan yg baik dan dapat menziarahi kubur arwah abah di sana...sampaikan salam rindu kami kpd arwah....InsyaAllah mak balik pada 16 Nov ...sama tarikh arwah abah meninggal...Al-Fatihah dr kejauhan...rindu yang teramat sangat ...yang xdapat dilontarkan dgn kata2...semoga arwah abah ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman....amin


Petang nie asz nak kongsi bersama menu yang tertangguh lama sudah....menu yang asz dan husband suka sgt...kalau p pasar malam hari Isnin/Khamis di rumah kakak di Salak Tinggi sure beli...tue la kannn...tak kenal maka x chintaaaa....


Dulu sebut jer ikan tongkol...kembang jer rase tekak nie...pada hal...try pun tidak.... alih2 bila sekali cube... wowwww...terangkat u...hehehehe....lepas2 tue selalu la membeli...tp kdg2 terkena juga gulai yang tak kena dengan selera...tue yang cuba juga membuatnya...terpaksa la minta tolong dengan kawan2 pantai timur resepinya...dan berasnya Masnun yang belikan dari Kelantan...tqsm  & sayang u olss...  :)


Dan yang memalaskan asz buat selama nie...sebab ada yang ajar...nasinya perlu dikukus...pastue kena kuarkan dan gaulkan pula dgn santan dan bahan2 yang lain...so yang nie asz terus jer guna rice cooker....mudah begitu...macam masak nasi lemak...sesuai la ngan asz yang pukul 6 lebih baru sampai rumah... :)


NASI DAGANG KELANTAN versi mudah....






NASI DAGANG

Bahan-bahannya:
  • 1  kg beras nasi dagang
  • 1 cawan beras pulut
  • 4 biji bawang merah ~ dihiris
  • 3 ulas bawang putih ~ dihiris
  • 11/2 inci halia dihiris panjang-panjang
  • 1 sudu besar rata halba
  • santan pekat 2 cawan dimasak bersama sedikit garam
  • santan cair 2 cawan (sesuaikan dgn sukatan air beras)




Cara-cara Penyediaannya:
  • Satukan kedua - dua beras,rendam lebih kurang 2 - 3 jam. Toskan.(asz rendam sekejap jer)
  • Hiriskan bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Masukkan beras tadi ke dalam periuk nasi dan curahkan santan tadi serta bahan2 hirisan dan gaulkan sehingga benar - benar sebati.
  • Apabila sudah masak gaul sebati nasi dagang itu tadi.
  • Sedia di nikmati bersama dengan gulai ikan tongkol.



 GULAI IKAN TONGKOL

Bahan-bahannya:
  • 1 kg ikan tongkol (di siang & dibasuh bersih)
  • 2-3 ulas asam keping
  • 4 ulas bawang merah
  • 2-3 ulas bawang putih
  • 4-5 biji cili padi akar
  • 3 cm lengkuas ~ dihiris
  • 2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 3 sudu makan cili giling
  • 1 biji kelapa (1 cawan santan pekat,2 cawan santan cair)
  • 1 batang timun ~ dipotong serong
  • 2 sudu serbuk kari ikan
  • 2 sudu serbuk kari daging
  • 1 sudu serbuk jintan putih }
  • 1 sudu serbuk jintan manis}di gaul rata
  • 1/2 sudu serbuk lada hitam}
  • garam secukup rasa













Cara-cara Penyediaannya:
  • Ikan tongkol dipotong kepada ketulan-ketulan sederhana besar...untuk menghilangkan hanyir,ikan tongkol direbus bersama asam keping...biar seketika
  • Racit halus bawang merah, bawang putih, lengkuas,serbuk kunyit.
  • masukkan bahan-bahan yang telah di racit ke dalam mangkuk dan gaul rata bersama rempah2nya
  • Kemudian, masukkan bawang yang siap digaul tadi, garam dan tumiskan hingga naik bau.
  • Masukkan sedikit santan cair dan kacau rata.
  • Kemudian masukkan santan dan cili giling...panaskan periuk menggunakan api sederhana...masukkan timun...
  • Kemudian, masukkan ikan tongkol rebus tadi bersama ikan kering...masukkan pula cili api akar.
  • Kacau perlahan-lahan...jangan biar pecah minyak...biarkan sampai mendidih.
  • Hidangkan bersama-sama nasi dagang.








ACAR TIMUN

Bahan-bahannya:
  • 2 biji timun 
  • 1 biji lobak merah (carot)
  • 1 biji bawang besar ~ dihiris
  • 3 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam atau secukup rasa
  • sedikit cuka (asz x letak)



Cara Penyediaannya:
  • Cuci timun dan carot diracit halus memanjang (kecuali bahan empulurnya bg timun). 
  • Gaul bersama bawang besar, cili, gula, garam & cuka sehingga rata. Pastikan secukup rasa & biarkan selama 15 minit sebelum dihidangkan.