Friday, 21 September 2012

CHIP CHOCOLATE FAMOUS AMOS tiruan bangggg....

CHIP CHOCOLATE FAMOUS AMOS

Assalammualaikum dan selamat pagi semua....






Memang fames la biskut nie kan.......harga pun mmg x tahan...100gm dkt 8 hinggit.......nak mewah kn la buat sendiri untuk anak2 mkn sepuas ati....hehe....mau taknya....bila jalan jer kat Alamanda tue dari jauh dah bau semerbak....Tisya n Haziq dh hapal dah tempat dia....kn la beli srg sebungkus...mcm2 versi ada...choc chips atau  yg mewah dgn kekacangnya...

Versi yang nie asz buat time raya hari tue..al-maklum tuan rumah baru dapat mengupdate....:))  Walaupun x sehebat FA yang sebenar...tp masih laku lagi di mulut anak2...tue yg penting...;))









CHIP CHOCOLATE FAMOUS AMOS
Sumber:  Nad'z Cute Oven


Bahan diayak :

  • 2 1/4 cawan tepung gandum
  • 3 sudu kecil serbuk koko
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 2 sudu besar susu tepung
  • Secubit garam


Bahan-bahan lain : 

  • 250 gm mentega - suhu bilik
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 sudu kecil asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 1 cawan coklat chip - boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa
  • 100 gm sebarang kekacang - (asz guna badam cincang + walnut)
  • 50 gm kismis hitam - dibelah dua



















Cara membuatnya :

  • Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  • Masukkan kuning telur dan pukul rata.
  • Masukkan bahan-bahan yang diayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  • Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  • Sudukan adunan ke atas dulang pembakar yang diglis mentega atau dialas dengan kertas minyak.
  • Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar.
  • PERHATIAN : Jarakkan adunan ini anggaran 1 inci sebab bila proses pembakaran adunan akan mengembang dan leper.
  • Bakar pada suhu 160'C selama 15-25 minit. Bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda menggunakan api atas dan bawah.
  • Sejukkan dahulu biskut dalam tray dalam 5 minit baru dipindah atas redai dan biar sejuk sepenuhnya sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.





























4 comments:

  1. sedap nye nampak biskut ni:) done follow ur blog:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks ucu...;))n i'll 4low u 2.....

      Delete
  2. Aduh nampak sedap sehingga seolah terbau keenakannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks kak...nnti leh try test..;))

      Delete