Saturday, 19 January 2013

ASAM PEDAS PATIN TEMERLOH

Assalammualaikum dan selamat tengah hari buat semua yang tersayang....




Alhamdulillah dpt kembali berkongsi menu masakan setelah sekian lama menyepi....kesibukan apabila sekolah mula di buka dan bermacam2 tugas perlu diutamakan dahulu....dan sekali sekala saje dapat ber BW....maaf yea...;))






Pagi lagi dah asz keluar rumah hari nie, nak ke SMK9(2) untuk ke Majlis Penyerahan Bantuan Persekolahan sebanyak RM100 oleh Tengku Adnan....yang terlibat hanya pelajar2 Tingkatan 2 dan Darjah 2....fuhhhh...kereta xyah ckp la...mmg full....kalau la sambutan ibu bapa ke Majls Mensyuarat Agung PIBG pun setara macam nie juga.... alangkah bagusnyakannnnn.........semoga duit RM100 tue dapat digunakan sebaik2nya....:)

N3 hari nie asz masakkan asam pedas ikan patin....biasenya patin masak tempoyak....kalinie asz buat asm pedas pula...dh nama pun org Melaka....patin nie abang ipar dan suami beli time mereka ke Temerloh hari tue.... masing2 mengirim sorang 5 ekor....ikan Patin yang dijual di pasar2 besar atau di pasar malam, tak berani pula nak beli..takut bila masak rasa payaunya kuat sgt...asz suka buat kuahnya pekat2....baru terangkat rasenya....hehe





ASAM PEDAS PATIN TEMERLOH 

Bahan yang dikisar:  

  • 1 labu bawang besar 
  • 5 biji bawang merah 
  • 25 tangkai cili kering 
  • 1 inci halia 
  • ½ sd teh lada hitam 
  • 1 inci kunyit hidup
  • sebatang serai (diketuk) 
  • 2 ulas bawang putih 
  • sedikit belacan

Bahan Yang Ditumis:

  • ½ sd teh halba 

Bahan-bahan Lain:

  • 5 keping ikan patin ~asz gunakn 4 keping belah kepala (dibersihkan) 
  • 1/3 cawan minyak masak
  • 1 mangkuk lada mesin/ cili boh
  • 3 sd besar asam jawa campurkan dengan ¾ cawan air 
  • 1.5 liter air 
  • 5 biji bendi / terung 
  • 1 sd besar garam 
  • 4 tangkai daun kesum/daun limau purut/daun kari
  • sedikit gula





Cara-cara Penyediaannya:

  • Panaskan periuk dan masukkan minyak. Tumis halba hingga kekuningan.
  • Masukkan bahan kisar dan garam, tumis hingga naik bau.
  • Masukkan lada mesin atau cili boh, kacau sehingga lada masak gunakkan api sederhana.
  • Masukkan air asam jawa dan kacau sebentar hingga naik minyak. 
  • Masukkan ikan dan sebatikan bersama daun kesum.
  • Masukkan air, bendi dan bahan lain 
  • Tutup dan biar renih pada api kecil hingga mula pekat . 
  • Biarkan 5 minit baru diangkat dan hidangkan.



















15 comments:

  1. assalam As
    fuh mengancam betul tgk asam pedas ni, ikan patin lak tu, sedap gilerr ni he hee
    teringat kat ayah akak tu memang feberet dia ikan patin kalau masak berkkuah bertambah nasinya tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm mama..
      thanks hehe....sekali sekala dpt mmg xprasan dah masuk pinggan yg ke-2... :))

      Delete
  2. tengok asam pedas tu sedappnya... tapi lom reti lagi makan ngan ikan patin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank mori....nnti try..mmg best...dpt pulak bhgn kepalanya...fuhhh hehehe

      Delete
  3. sedapnya As asam pedas temerloh ni merah dan menawan kalbu mesti nak kena try jugak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.noor kn try...patin msk asam pedas mmg kn dgn selera ;)

      Delete
  4. Aslmkum As.
    asam pedas patin mengancam....mmg favorit kalau ikan patin.Patin Termeloh pernah mkn beberapa kali juga.masa dok Msia patin antara hidangan yg mmg tak miss dlm sebulan tp kdg2 beli terkena yg payau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm mama..thanks....sama la dgn asz...kalu dpt peluang...mmg ke temerloh beli..sbb tue x pnh beli yg jual kt tmpt lain....tkt payau..

      Delete
  5. Slm syg asz
    Zila jrg makan ikn patin..mgkin kt johor nie jrg nk dpt ikn patin..tp klu brpluang ke phang x prnh lpskn pluang nk mkn...fuhhh sedapnyaaa asz..pekt btl kuahnya tue..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm dear....mmg pun...sekali skala dpt ke phg...mmg trs jer beli buat stok 2-3 ekor...kalau pkt2 baru kaw... :)

      Delete
  6. Salam.. Kak As, tq sebab sudi singgah blog Nur.. Sedap nampaknya lauk ikan patin ni .. Nur tak pernah beli dan masak sendiri ikan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Nur...
      most welcome...nnti try...mmg sedap...selalunya org buat msk tempoyak :)

      Delete
  7. akak belajar mkn ikan patin akhir thn lepas tp masak tempoyak.sedap rupanye.masak sdiri tak penah la.asam pedas lak lum penah lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sedap kak...nnti msk asam pulak tau :)

      Delete
  8. Cuba lah yg kat seri kembangan....patin temerloh dia meletop
    ada tiga resipi tempoyak...stim dan goreng panas on the spot...sedap gileeerrr
    buka tiap hari...jumaat je tutup
    cuba check www.patinsungai.com.my
    facebook: TG Patin
    saya mkn kat situ....sedap sampai terangkat

    ReplyDelete